1.Olanda in câteva cuvinte

Dacă vrei să vorbești de Amsterdam, trebuie să spui două cuvinte și despre Olanda, a cărei capitală este.

Tară în vestul Europei, despre care în copilărie știam că este plină de mori de vânt și lumea umblă încălțată în saboți de lemn. Morile au rămas pentru reclamă. Saboții sunt doar de frumusețe. Cu timpul, am mai învățat încă câte ceva despre Olanda și olandezi: este o țară mică, dar foarte aglomerată, printre puținele care mai au o regină și totuși profund democratică. Toate rasele, toate religiile, toate limbile sunt acceptate, drogurile sunt tolerate, prostituția este legiferată.

Societatea olandeză este poate cea mai tolerantă din lume. Sunt foarte multe discuții pro și contra. Eu personal cred în concepțiile olandezilor, cred că fiecare are dreptul să trăiască cum vrea, cu cine vrea, să creadă în ce vrea sau în nimic, cu condiția să nu deranjeze pe alții și am convingerea că și restul lumii va merge pe urmele lor. Unii îi vor urma în zece ani, alții într-o generație, alții în două sau mai multe. Dar e sigur că acesta e viitorul. Cu timpul vor înțelege și preoții și politicienii și filozofii și în final și oamenii de rând.

Dar vorbim de turism. Să știți că în Olanda, natura nu prea are ce arăta. In toată țara, nu veți găsi o ridicătură cu înălțimea de 100 de metri. Totul este ca-n palmă. Mai mult de atât, un sfert din teritoriul țării se află sub nivelul mării, adică peste zece mii de kilometri patrați. Incercați să vă imaginați ce a însemnat construcția digurilor de apărare împotriva apelor mării și ce muncă necesită intreținerea permanentă a acestora. In Olanda puteți vedea câmpii, canale cu apă liniștită în lung și în lat, sate liniștite, pe ici pe colo păduri, dar nu cine știe ce. Dar dacă natura nu a fost prea darnică cu Olanda din punct de vedere turistic, omul în schimb a creiat dealungul istoriei o țară în care să-i placă să trăiască și nu sunt puțini, cei care părăsesc țara lor, pentru a se muta în Olanda, temporar sau definitiv.

Turistic vorbind, lumea vizitează Olanda în special pentru Amsterdam. Deși în ultima perioadă, au învățat să facă turism și zonele din afara capitalei.

2.Amsterdam

Cel mai popular și cel mai populat oraș al regatului, nu este și sediul guvernului. Acesta își are sediul la Haga și poate de aceia se și simte bine lumea în Amsterdam.

Orașul există de prin secolul XIII. Fiind înconjurat de regate și regi foarte ambițioși, influența acestora era permanentă, când a francezilor, când a englezilor, când a germanilor și asta în toate începând cu concepțiile religioase și terminând cu arta sau arhitectura. De aceia, tot ce e olandez, este un amestec ceva anglo-germano-francez.

00140009Pentru a crește suprafețele de teren și pentru a se apăra împotriva inundațiilor, dealungul secolelor s-a construit o rețea de canale, diguri și poduri, unice în lume și care azi sunt punctul forte de atracție ale turismului olandez. Lungimea canalelor depășește o sută de km., iar numărul podurilor 1500. Dar astea dau farmec Amsterdamului.

Orașul are în jur de șapte sute de mii de locuitori, cartierele fiind aranjate între cele trei inele de canale și canalele de legătură. Canalele s-au construit de prin secolul XVII încoace, iar străzile au urmat aceleași trasee și nu s-a schimbat mare lucru în ultimul timp, afară de unele construcții inerente legate de introducerea vreunei artere de circulație majore, sau construcția vreunor clădiri mai importante. In rest, orașul are sute de străzi înguste, mai ales în zona centrală, mii de clădiri vechi din secolele XVIII – XIX și relativ puține mai noi. Strădania olandezilor de a menține în cele mai bune condiții clădirile vechi, este proverbială și nu în totdeauna economia dictează ci atașamentul față de trecut.

Așa se face că circulația cu mașinile este aproape imposibilă în zonele centrale ale Amsterdamului, ca să nu mai vorbim de posibilitățile (mai corect imposibilitățile) de parcare. Circulația se face pe jos, cu biciclete, autobuze, metro, sau cu bărci și vaporașe.

Am ajuns la Amsterdam venind dela Achen cu mașina. Am lăsat mașina la stadionul lui Ajax Amsterdam celebra echipă de fotbal, unde este o stație P+R, parcarea 8€/zi și bilet gratis tramvai, metro, autobuz, sau tren până la gara centrală care este în centrul orașului. Sunt opt parcări P+R, depinde din ce direcție vii. La ieșirea din gară, un morman de biciclete (poate o mie, poate mai mult).

Am stat la un hotel nu mare, într-o străduță îngustă din centru, foarte modest și foarte scump pentru ce oferea. Dar în Amsterdam nimic nu e ieftin și mai ales hotelurile nu.

001500160013Deși aprilie, întâmplător era soare și bine, așa că am colindat cât e ziua de lungă dealungul canalelor, admirând vaporașele care se deplasau, precum și pe cele care erau legate de maluri și jucau rol de cafenele, restaurante, mici hoteluri, sau locuințe. Din când în când ne opream să admirăm casele vechi dar bine intreținute, cu trei, patru sau cinci etaje, geamurile mari, unele fără perdele așa că vedeai mobilele și tablourile de pe pereți. Fiecare casă are în partea de sus o grindă metalică, care am descoperit că folosește la instalarea unui scripete pentru cazul că vreun locatar, are de introdus sau de scos vre-o mobilă mai mare. Operația se face pe geam.

Când am obosit, ne-am așezat la câte o măsuță cu câte o bere „Amstel” în față. Plăcut și gustos. De altfel, berea olandeză este la fel de bună ca cea daneză sau belgiană: Heineken, Carlsberg, Amstel, Stela Artois, sunt cam la fel de bune, mai ales rece.

0011Amsterdam0005In afară de străduțe, poduri și canale, în Amsterdam, fiecare poate găsi ceva ce-l interesează: se pot vizita câteva muzee interesante. Spre exemplu muzeul marinei, marina olandeză având o istorie bogată. In fața muzeului, veți vedea plutind o replică la scara 1:1 al vasului „Amsterdam” cândva proprietate a Companiei Indiilor de Est. Compania Indiilor de Est, a avut o influență mare în desvoltarea unor zone ca Indonezia, care este poate de o sută de ori mai mare decât Olanda și din cele ce le-am înșeles în vremea când am vizitat Indonezia, amintirile pe care le-au lăsat, nu sunt dintre cele mai plăcute pentru băștinașii indonezieni.

Am vizitat muzeul sexului, care este în plin centru și este greu de ocolit. Dacă nu ești un „încuiat”, poate fi distractiv și interesant. Eventual unii mai pot și învăța câte ceva. Este de fapt mai degrabă o istorie a industriei sexului.

000800190017Pentru a schimba puțin, poate fi vizitat muzeul Rembrandt, sau muzeul Van Gogh sau vestitul Rijksmuseum.

Sau poate faceți o plimbare cu vaporașul pe canalele orașului și admirați frumusețea caselor și liniștea în care își trăiesc viața amsterdamezii.

Să nu uitați însă, să vizitați așa numitul cartier al „lanternelor roșii”, atât de renumit în toată lumea. Sunt unii care numai pentru asta vin la Amsterdam. Fie să caute de lucru aici, fie în calitate de clienți. Tot aici veți găsi și barurile unde poți cumpăra fără greutate sau riscuri prea mari, stupefiante mai ușoare sau mai „grele”. Olanda se numără printre țările care tratează cu destul de multă indulgență problemele legate de droguri, ceiace creiază destule probleme în lume în general.

00010004Sigur, trebuie văzut și Palatul Regal din Amsterdam și Monumentul Național din Dam Square, casa și muzeul Annei Frank și câte altele. Dar totul este o chestie de timp disponibil și priorități.

 Ca o concluzie, Amsterdam este cel mai non conformist oraș din câte cunosc și merită o vizită fie și numai din acest motiv. Pentrucă una e să auzi sau să citești despre non conformism și alta să o întâlnești la tot pasul și în toate formele ei. Fie și o vizită de numai câteva zile, te poate face să vezi cu alți ochi, multe fenomene și obiceiuri, despre care  părerile pe care ți le-ai format de-alungul vieții ți se păreau definitive și definitorii. Incă odată, am ajuns să recunosc că nimic nu e alb sau negru, ci sunt diferite nuanțe de gri.

3.Kaukenhof

0021Dacă sunteți cu mașina, dacă este primăvară, trageți o fugă și pe la Kaukenhof. 35 de kilometri. Este probabil cel mai frumos loc pe care l-am văzut vreodată. 32 de hectare de flori, în special lalele, dar nu numai, șapte milioane de bulbi pe an, cea mai mare grădină din lume, care stă la dispoziția publicului din ultima săptămână a lui martie, până la jumătatea lui mai. Zi de zi, zeci de autobuze și sute de mașini mici cu vizitatori practic din toată lumea.  Am stat în această grădină opt ore, am admirat flori ce n-am văzut în viața mea și am cumpărat semințe și bulbi de lalele și pentru acasă.

00230024Următoarea perioadă de vizită, va fi între 20 martie și 18 mai 2014. In 3 mai 2014, parada florilor. 15 €/adult și 7.5 €/copil. Cozile la casa de bilete sunt imense. Probabil este și vânzare online. Sigur este bilet de autobus dus-întors inclusiv intrarea, dela Amsterdam. Recomand cu toată căldura procurarea de bilete de intrare pe orice cale dar în avans, pentrucă a pierde câteva ore la vreo coadă la casierie este foarte neplăcut și neeconomic.

4. Haga

Dacă deja eram la Kaukenhof, am mai străbătut încă încă 60 de km. și am ajuns la Haga, care împreună cu Rotterdam, fomează o aglomerare de 2.5 milioane de locuitori. N-am stat decât o după amiază și o noapte într-un hotel din Haga. Am văzut mai nimic din oraș. Mi s-a părut mult mai sobru decât Amsterdam, cu o populație amestecată, am înțeles că o parte de proveniență indoneziană, fostă colonie olandeză.

Haga0025Clădirile guvernamentale nu prea atrag lumea. Cel mult plajele. Dar plaje avem și noi.

Si Haga este un oraș vechi și aici vezi multe clădiri vechi, bogat ornamentate, dar și clădiri noi, oțel și sticlă și soluții tehnologice revoluționare, ca de exemplu un tren, care trece peste stradă, ieșind din corpul unei clădiri de câteva zeci de etaje și intrând într-o alta pe cealaltă parte. O fi ingenioasă, dar n-aș vrea să locuiesc în așa o clădire.

5. Kinderdijk

0002Dacă timpul vă permite, faceți o vizită la Kinderdijk, este la 15 km. est de Rotterdam. Este un sat renumit pentru cele 19 mori de vânt ale ei, ridicate în 1740, pentru a deseca terenul din zonă, un polder, o depresiune de dimensiuni imense care este sub nivelul de inundare, dar care este lucrat de către agricultori. Dacă se inundă, apa trebuie evacuată prin pompare. Aceasta este rolul morilor de vânt. Intregul sistem, a ajuns un punct de atracție turistică, care vorbește despre ingeniozitatea oamenilor.

6. Maastricht

Pentrucă eram în drum spre Achen, am făcut un mic ocol de vre-o 10 km. să vizităm centrul acestui oraș de 120 de mii de locuitori, care își datorează renumele, monedei euro, care aici a fost adoptată în 1992 prin Tratatul dela Maastricht.

0020Cu tot respectul pe care îl port monedei euro, cred că Maastricht este unic prin frumusețea lui ca oraș cu o arhitectură demnă de orice manual. Atâtea clădiri medievale de o reală valoare istorică și arhitecturală greu de găsit în Europa. Biserici, piețe, străzi, canale și poduri, buticuri, restaurante și cafenele, un adevărat rai al turismului. Așa că faima creiată de adoptarea monedei euro, pălește în fața frumuseții acestui colț de rai turistic.

In două cuvinte, am venit să vizităm Amsterdam pentrucă asta se știe că înseamnă Olanda, dar nu poți să nu te lași impresionat de Kaukenhof și Maastricht cel puțin, care întregesc impresia despre Olanda, o îmbogățesc și o înfrumusețează.