Amintirea lui Shakespeare la Stratford-upon-Avon.

Dela Oxford la Stratford

Am convingerea ca sunt foarte multi ca si mine, care n-au auzit niciodata de  Stratford-upon-Avon. In schimb oricine a auzit de William Shakespeare, probabil cel mai cunoscut si respectat om de cultura englez. Nu ma consider printre fanii lui Sir William. Stiu despre raposatul ca a trait prin secolul 16 si ca a scris mai ales teatru.

Cele mai cunoscute titluri care-mi vin in minte ca prin vis:  Hamlet, Regele Lear, Romeo si Julieta, Othelo, Doi domni din Verona si mai sunt multe altele, tragedii, comedii sau piese istorice. In treacat fie zis, sunt atat de multe si atat de diverse, incat unii nici nu prea cred ca au fost scrise de un singur om, dar asta nu trebuie spus fata de un englez.

Ei bine, Sir William Shakespeare s-a nascut si a trait, (cel putin asa se presupune) in Stratford-upon-Avon. Localitatea se afla la cca. 160 km. de Londra si fara Sir William, aceasta localitate, ar fi ramas un sat cu totul necunoscut chiar si pentru englezi.

Spuneam ca pentru mine Shakespeare nu inseamna mare lucru cu toate piesele lui. Insa fiind in drum spre Manchester si Liverpool, s-a pus problema sa calatorim pe autostrada M 40, sau sa calatorim pe sosele mai laturalnice, astfel incat sa putem face cunostinta si cu satele engleze si oamenii ei. Am ales varianta a doua si bine am facut.

Woodstock

Am plecat de la Oxford spre Nord, pe soseaua A44, pe langa Aeroportul Oxford in directia Woodstock. Ne-am oprit pentru cateva minute pentru a admira din afara Palatul Blenheim (Photo 1). Palatul Blenheim, a fost resedinta familiei Churchill, locul unde s-a nascut legendarul fost prim Ministru al Marii Britanii din timpul celui de al doilea razboi mondial. Palatul a fost daruit lui John Churchill primul Duce de Marlborough de catre Queen Anne si natiunea recunoscatoare, urmare a victoriei in batalia de la Blenheim in 1704.

Palatul imens, este construit in stil Baroq englezesc, are un mare parc care este un loc foarte cautat pentru plimbari si petrecerea timpului in natura. Vizita castelului este cu intrare (in 2011 – 19 lire de persoana).

Am continuat calatoria prin localitatea Woodstock, admirand cladirile bine intretinute, gazonul inegalabil al curtilor, carciumile si micile hoteluri (photo 2).

Din soseaua A44 am continuat pe A3400 spre nord, am trecut prin Long Compton, ne-am oprit cateva momente sa admiram biserica St. Petru si Pavel( mai degraba semanand cu o cetate medievala decat cu biserica si probabil candva indeplinea si rolul de cetate), oricum bine intretinuta atat biserica, cat si micul cimitir din jurul ei.

Am continuat prin mici localitati rurale pana la Stratford-upon-Avon.

Stratford-upon-Avon

Nu mi-a parut rau in primul rand pentruca am vazut pe viu cum se traieste in Anglia rurala adevarata si nu intr-unul din marile orase industriale, sau centre universitare, iar din experienta localitatii Stratford  am invatat ca un orasel intreg isi poate baza existenta pe diferite forme de exploatare a renumelui si amintirii unui mare personaj, care intamplator s-a nascut in zona in urma cu 500 de ani.

Stratford este un orasel cu 20,000 de locuitori, cu o istorie de peste 800 de ani si sunt inclinat sa cred ca mai sunt case care au ramas din vremea respectiva. Case construite din lemn, combinat cu piatra sau caramida de regula cu un singur etaj, foarte bine conservate. La unele cladiri se observa adaugirile in constructie facute de-alungul timpului. Uneori casele vechi alterneaza cu altele noi, din secolul trecut, dar foarte bine armonizate.

Totul este foarte ingrijit si curat. Sumedenie de butiquri care vand te miri ce, restaurante, cafenele, hoteluri, Inn-uri si la tot pasul, totul prin ceva legat de numele lui Shakespeare, prin cine stie ce imprejurari.

In orasel sunt trei case care au fost in proprietatea familiei Shakespeare. Exista o casa care este considerata locul nasterii maestrului, un Centru Shakespeare (Photo 13), o biblioteca, un Royal Shakespeare Theatre pe malul raului, unde se tin spectacole si festivaluri internationale.

Vizita proprietatilor foste ale familiei Shakespeare, costa desigur bani.

Un bilet pentru cele cinci proprietati, – inclusiv casa sotiei lui Sir Wiliam: Anne Hattaway aflata in satul Shottery (1.5 Km.)(Photo 4) – , costa 19 lire. Biletele pentru fiecare in parte, variaza intre 7 si 12.5 lire.

Aici este momentul sa amintim ca in toata zona centrala a Angliei intalnesti aceleasi case acoperite cu stuf special preparat, care o face sa reziste zeci si sute de ani (Photo 5). Acelasi system poate fi intalnit si in Japonia centrala si am vazut unele asemanatoare si in Ungaria.

In general, cred ca jumatate din populatia oraselului traieste direct de pe urma lui Sir Will si restul indirect.

Cu timpul, localitatea si imprejurimile au devenit un loc de turism, odihna si activitati sportive. Sunt cateva Golf Cluburi in zona, iar raul Avon daca pe vremuri asigura transporturile de marfuri in zona cu vapoare, in present serveste doar pentru sport si turism.

Oricum, este un loc plin de pitoresc si e placut sa te plimbi pe stradutele din centru, pe Sheep street sau Church street, sa privesti casele vechi, sa te plimbi in zona pietonala, sa intrii in vre-o cafenea sau restaurant, intr-unul din multele butiquri cu tot felul de nimicuri cu care ii poti cadorisi pe prietenii de acasa. (Photo 6,7,8,9,10,11,12).

Si daca deja ati oprit pentru o ora, doua in Stratford-upon-Avon, merita sa mai cheltuiti o ora (daca aveti), sa faceti o vizita la castelul Warwick, aflat la 15 km. est de Stratford, la periferia orasului Warwick (Photo 14). Castelul este foarte impozant, cu istorie foarte veche, care dateaza din secolul 10.

In Anglia sunt zeci, poate sute de castele mai mici sau mai mari, mai intretinute sau in ruina. Acesta este unul dintre cele mai bine intretinute castele mari. In prezent se organizeaza la castel tot felul de festivitati si evenimente, se toarna filme (Harry Potter), sau se viziteaza contra cost, adica 21 lire adult si 15 lire copii. Castelul poate fi vizitat zilnic intre orele 10 si 16.

Daca dispuneti de timp, puteti vizita si orasul Warwick, deasemeni un oras placut, cu aceleasi case de lemn cu zidarie, sau caramida aparenta, aceleasi butiquri, restaurante, cafenele si baruri, mese in strada sub umbrele mari, prajitura, inghetate, bere, cafea,fish and chips, strazi linistite cu oameni linistiti si fara griji.

Daca timpul nu va permite, sau daca v-ati facut déjà o impresie despre viata plina de pitoresc al micilor localitati rurale ale Angliei, va intoarceti inapoi in soseaua M40 de aici in M42 si in continuare pe M6 spre nord catre Manchester si Liverpool, aflate la cca. 180 si respective 200 de km.