GYŐR

Presupun ca desi Győr este un oras destul de mare, multa lume nu a auzit acest nume, chiar daca este vorba de populatie ce provine din estul Europei.

Győr, este un oras in vestul Ungariei, la jumatatea distantei dintre Budapesta si Viena, cu peste 130 de mii de locuitori si cu o istorie de peste 1000 de ani.

Prin secolul I sunt amintiti romanii in zona, iar in secolul IX ungurii. Toate ocupatiile care au trecut peste Ungaria, triburi barbare din est, turci, celti, triburi germanice, si-au lasat amprenta si asupra aceste localitati, care a trecut din mana in mana, pana la jumatatea secolului XVIII, cand este declarat oras liber, sub coroana Austriei.

Orasul se desvolta in ritmul alert al Europei centrale, suporta rigorile celor doua razboaie mondiale, de fiecare data facand parte din echipa care pierde si totusi, in 1950, cu cei peste 50 de mii de locuitori, este un oras industrial, saracit, sub conducere comunista si ocupatie sovietica, dar care este mereu gata s-o ia dela capat.

Intre 1950 si 1970. numarul populatiei creste la peste 100 de mii de locuitori, un oras cu o industrie  in plina desvoltare, care fiind foarte aproape de granita de vest a lagarului sovietic, este puternic influentat de ideile ce in ciuda cortinei de fier, transpira din Austria vecina.

In aceasta perioada incepe reconstructia vechiului oras, vechiul centru cu toate cladirile in stil austro-ungar, paralel cu desvoltarea cartierelor noi de locuit, si a zonei industrialeț

Uzina constructoare de masini din oraș,este bine cotata in Europa de vest, având un aport substanțial în industria de autobuse si are sectii afiliate uzinelor Audi germane. Se spune ca la Győr se produc 90 % din Audi TT, modelul A3, elemente pentru Lamborghini si altele.

In acelasi timp, Győr se desvolta ca un oras tanar, cu influente vestice, oras universitar, cu o viata cultural artistica interesanta, viata de noapte, intr-un cuvant un oras al secolului XXI, un oras European.            Spuneam ca este la jumatatea distantei dintre Budapesta si Viena.

In “anul Domnului” 2012, calatorul care circula spre vestul Europei, vine din Romania si scapa de vama Nadlac sau Cenad, urca pe autostrada M5 si apasa pe acceleratie, pentruca soseaua permite si ajunge intr-o ora si jumatate la Budapesta (amenzile vin acasa direct).

Ca unul care cunoaste Budapesta si circulatia in acest oras, nu recomand nimanui neinitiat sa coboare de pe autostrada, ci sa faca stanga pe autostrada M0, sa ocoleasca capitala si sa intre in autostrada M1 spre Viena. Acest ocol va lua cca. 30 de minute, pe cand traversarea Budapestei pentru un neinitiat, ar putea lua in cel mai bun caz vre-o trei ore, daca nu si ceva amenzi.

La cca. 100 de km. vest de Budapesta, autostrada M1 trece la 10 km. de Győr. Calatorul neinitiat, este tentat sa continue spre vest, granita Austriaca fiind la mai putin de 50 de km. Dar el este oboist, dupa cei 350 de km. strabatuti dela vama Nadlac cu peste 100 km/ora in medie si ar fi bine venita o pauza de refacere. Cred ca un loc mai bun de refacere nu poate fi gasit decat Győr.

Parasesti autostrada la prima iesire spre centru si undeva in apropierea primariei, sau a hotelului Raba, sau a teatrului, gasesti o parcare cu plata (daca vrei sa stai mai mult de cateva ore), sau cu tichet de parcare pe o strada laturalnica, daca stai doua trei ore.

In zona sunt multe hoteluri, unde se poate inchiria o camera rezonabila, la un prêt rezonabil de 60 – 70 euro/noapte inclusiv breackfast.

Daca vreti doar sa faceti o pauza de refacere de cateva ore, va propun sa mergeti direct in zona Széchenyi tér si strazile adiacente, unde veti gasi cateva restaurante , gradini de vara, sau cofetarii, unde puteti manca o masa in fuga sau linistit, gospodareste, sa beti o bere cine nu conduce, copii sa manance o inghetata sau prajitura, fara ca acestea sa vi se para prea scumpe. Fata de multe alte orase Europene vi se va parea chiar ieftin si in orice caz foarte curat si deservire foarte civilizata.

Dup ace v-ati refacut fortele, va recomand o plimbare pe strazile inguste, pitoresti, putand admira cladirile construite in urma cu 100, 200 sau mai multi ani, dar reconditionate si intretinute in perfecta stare. Puteti vizita deasemeni cele doua catedrale din oras, precum si primaria, care cred eu, este una din cele mai remarcabile cladiri din oras.

Seara, in acelasi perimetru al centrului orasului, puteti viziona un spectacol de cabaret, de teatru, sau pur si simplu sa va petreceti seara intr-unul din barurile sau cluburile de noapte de care care nu duce lipsa orasul.

Veti vedea multe flori, flori in ghivece, flori in parculete, in vitrine si in florarii. Locuitorii orasului sunt mari iubitori de flori, si chiar daca nu au o viata prea usoara in aceasta perioada de criza, pentru flori au in totdeauna bani.

Am dat peste un obicei pe care l-am intalnit si la Roma in fata lui „Fontana di Trevi” si la Moscova pe unul din podurile peste raul Moscova: lacate inchise peste bare sau lanturi metalice de catre indragostiti. sute de lacate, care nu stiu daca reusesc sa pecetluiasca dragostea lor, dar este sigur ca sunt unajutor serios pentru producatorii de lacate.

Daca vreti sa va completati bagajul cu unele cumparaturi, in acelasi perimetru de un km patrat cat are centrul, veti gasi tot ce veti gasi colindand Europa in toate cele patru puncte cardinale. Si toate astea intr-un timp foarte scurt.

In concluzie    

  • Győr este locul perfect pentru o intrerupere a calatoriei spre Austria
  • Orasul este foarte curat, bine administrat, cu “fata spre vest”.
  • Parcati masina numai in locuri pazite si cu plata. Daca nu platiti parcarea, care poate fi cca. 1 euro/ora, va puteti trezi cu roata blocata si eliberarea masinii ar putea sa va coste peste 50 euro, plus nervii si timpul pierdut.
  • Daca vreti sa ramaneti pentru noapte, eu am locuit la hotel Raba, vis-à-vis de primarie, 3 stele, nu nou, dar serviciu satisfacator pentru un personal ramas din regimul trecut. Am platit 65 euro/noapte camera inclusiv parcare in garaj.
  • In vara lui 2012, benzina in Ungaria este mai scumpa decat in Austria si Romania