Meteora

Despre Meteora n-am știut nimic la vremea când am început să încropesc planul excursiei în Grecia. Mi-a căzut însă în mână un ghid al Greciei, care conșinea și câteva poze despre mănastirile dela Meteora și am rămas cu gândul la ele. Mi-am zis că neapărat trebuie să le văd.

Dupa muntele Athos, Meteora este al doilea complex de manastiri atat ca importanta istorico religioasa cat si ca marime.

Locatia se afla in zona centrala a Greciei continentale, in apropierea localitatii Kalambaka, langa muntele Pindus si raul Pineios.

Din capul locului trebuie sa spun ca intregul complex reprezinta unul din cele mai spectaculare  peisaje pe care le-am vazut (si am vazut cateva), din toate calatoriile mele. Nu cred că este cineva care să treacă pe la Meteora și să nu se gândească, oare cum s-au construit aceste clădiri, acum câteva sute de ani. Acest peisaj este ceiace eu cred că smulge dela oricine un: Wau de admirație. Dincolo de problemele pur tehnice de construcție (acum sute de ani), frumusețea peisajului întregii zone este cea care atrage.

Incercati sa va imaginati o suprafata de teren de cativa kmp., din care rasar din loc il loc stanci cu inaltimea de 60 – 150 de metri si peretii aproape verticali, iar pe versanti si in varf, sunt amplasate cladiri cu doua, trei, cinci etaje, inconjurate sau nu de ziduri, avand curti interioare  amenajate cu gradini de flori, cu biserici, si o intreaga gospodarie taraneasca sau mestesugareasca dupa caz. Provenienta acestor giganti stancosi este subiect de disputa intre geologi, dar pana azi, inca nu exista o concluzie unanim acceptata. Dar cui ii pasa? Asta nu schimba situatia. Peisajul, este impresionant. Faceți „click” pe poze pentru a le mări. Veți vedea că merită.

Manastirile arata ca si cum ar fi suspendate in aer. Istoria spune ca ele au fost construite in secolul XIV, de catre calugari veniti de pe muntele Athos. Au fost construite in varful acelor stanci, pentru a apara pe calugari de asaltul trupelor Otomane care au cotropit Grecia. Ramane un mic amanunt care nu a fost in totalitate lamurit si anume, cum au fost construite, aceste cladiri,avand in vedere saracia uneltelor din acel secol. Desi lucrari foarte asemanatoare am intalnit si in China si tot ca opera a unor calugari. Se pare ca pe Drumul Matasii n-a calatorit numai Marco Polo (desi contemporani de-ai nostri contesta fapt ca acesta a fost in China in general), ci si unii calugari, sau mesteri constructori, sau macar idei.

Oricum in secolele XIV si XV s-au ridicat 24 sau 26 de astfel de manastiri, dar care in decursul anilor s-au degradat in mare parte, azi functionand in total sase manastiri. Dintre ele patru sunt locuite de calugari si doua de maici, spre deosebire de muntele Athos unde femeile nu au voie nici sa calce.

Azi, cu efortul unit al bisericii,  a statului Grec si a Uniunii Europene, manastirile sunt mentinute in functie, renovate si puse la dispozitia publicului credincios si vizitatori din toata lumea.

Printre altele, s-au facut drumuri civilizate, asfaltate, care asigura accesul masinilor si autobuzelor cu turisti la fiecare manastire in parte.

Localitatea Kalambaka, este o veche localitate, centrul prefecturii Trikala, dar este mai degraba cunoscuta ca localitatea care asigura serviciile turistice  pentru manastirile dela Meteora. Localitatea are cateva zeci de hoteluri si pensiuni, restaurante si cafenele, potrivite  pentru toate buzunarele.

Manastirile sunt foarte cunoscute si apreciate mai ales pentru spectaculozitatea imaginilor pe care le ofera. Multe imaginatii au fost aprinse de spectacolul prezentat de ele. In permanenta misuna in zona pictori, fotografi, scriitori si scenaristi care incearca sa puna in valoare frumusetea si dramatismul imaginilor oferite de „cocoasele” de stanca purtatoare de cladiri ciudate si de neescaladat.

Nu odata, manastirile au folosit drept fundal pentru filme artistice sau documentare, scena pentru istorisiri literare.

Printre altele manastirea Sfanta Treime (Holy Trinity) a fost locatia unde s-au filmat secvente pentru filmul „Numai pentru ochii tai” (For Your Eyes Only), cu celebrul James Bond.

Manastirile pot fi vizitate contra unei sume modice, functie de programul zilnic care este publicat la toate oficiile turistice si pe internet.

Am vizitat cea mai mare manastire care se numeste „Megalo Meteora”. Intrarea a fost de 3 euro/persoana.

Am colindat pe trepte si tunele in sus si in jos si ne-am minunat cu ce mijloace si in cat timp au fost sapate aceste cai de acces.

La un moment dat privind dincolo de zidul curtii interioare, am observat alpinisti escaladand zidurile aproape verticale ele stancilor.

Am vizitat bucataria, chiliile, biblioteca bogata de manuscrise si carti sfinte, un muzeu al obiectelor de cult, picturi, imbracaminte, arme usoare si fotografii ale fostilor monahi si preoti, ce s-au adunat de-alungul sutelor de ani. Am vizitat gospodaria manastirii in care se storc strugurii pentru vin, se prelucreaza laptele si se face branza si untul, depozitele de alimente si alte bunuri, atelierele mestesugaresti.

Deasemeni am vizitat biserica din curtea interioara, mica dar foarte frumos ornata si intretinuta.

Impresionant a fost si vizionarea osuarului manastirii.

Cum am ajuns la Meteora?

Eram in concediu in Grecia si locuiam intr-un sat de vacanta numit Nea Mesagkala, pe malul marii. O buna cunostinta, are acolo 30 de apartamente pe care le inchiriaza in vile cu 4-5 stele, o plaja particulara si un restaurant. Vreti adresa? Kostas@Villa-Yianna.gr

Un apartament camera, bucatarie, baie terasa, 35 – 40 euro/noapte.

Ne-am imprietenit. El m-a ajutat sa-mi fac traseul vizitei la Meteora. Este drept, 300 de km. intr-o zi este destul de mult, desi drumul propriuzis dureaza doar vre-o 5 ore. Dar daca aveti timp, se poate dormi si la Meteora.

In concluzie:

Meteora este locul care de departe este dintre cele mai interesante in Grecia si nu numai. Efortul de a-l vizita este rasplatit cu varf si indesat.