ESTONIA

 Estonia, este cea mai Nordica dintre cele trei state baltice, plasata pe malul golfului finic, fiind separata de Helsinki capitala Finlandei, de o portiune de mare, de 80 de km.

De fapt, despre un stat denumit Estonia, se vorbeste abia in secolul XX.

Tarile Baltice, au fost locuite din vremurile preistorice, fara a se putea face o departajare a popoarelor.

Daca ati citit articolul despre Riga, partea de istorie este aceiasi si pentru Estonia si abia in secolul XIX, se poate vorbi de nasterea poporului eston.

In 1918, profitand de situatia ambigua in zona, (revolutia din octombrie, razboiul dintre rusi si germani), Estonia isi declara independenta, pe care reusesec s-o pastreze 22 de ani, in ciuda unui razboi cu germanii si cu Rusia Sovietica desfasurate pana in 1920.

Nici asta nu tine mult, tara fiind ocupata de nemti din 1941 pana in 1944 cand revin Rusii.

Urmatoarea declaratie de independenta vine in 1991 si in final in 2004 Estonia este si ea inghitita de Uniunea Europeana.

Azi, Estonia ocupa cca. 40 mii kmp. si are cca. 1.3 milioane locuitori. Este tara unde s-a nascut „Skipe”

Tallinn

Tallinn este capitala Estoniei. Cum am ajuns la Tallinn? Eram la Helsinki in 2009, si mi-am adus aminte ca o fata din biroul nostru, era din Tallinn. Ea povestea, ca zilnic se fac traversari Helsinki – Tallinn si inapoi. Ne-am gandit ca n-ar fi rau sa facem si noi asa o plimbare, sa vedem cum arata o fosta tara socialista din nord.

Nu stiam absolut nimic despre Estonia si cu atat mai putin despre Tallinn (Nici macar nu stiam ca se scrie cu dublu L si dublu N). Adevarul este ca nu ne asteptam sa vedem cine stie ce, fiind vorba de o tara fosta membra a Uniunii Sovietice.

Ei bine, ne-am inselat. Degeaba credem ca daca am calatorit in cateva tari, le stim pe toate. Lumea este foarte mare si te poate surprinde oricand cu ceva nou.

Am cautat nu mult si am gasit in Helsinki biroul companiei „Tallink”, specializata pe transporturi cu ferryboat-uri. Helsinki – Tallinn dus intors, doua persoane 75 euro. S-a nimerit ca a doua zi sa fie Miercuri. Deci plecarea 8:00 dimineata, trei ore drumul dus, intoarcere 18:30 din Tallinn. Ziceam ca pentru o „gustare” din Estonia, sunt arhi suficiente sapte ore.

Cred ca doua vorbe merita si calatoria. Poate chiar mai mult. Ferryboat-ul estonian, nu vreau sa induc in eroare pe nimeni, dar avea dupa aprecierea mea peste 150 metri lungime, peste 20 metri latime si noua nivele.

Doua, trei nivele erau pentru masini, trei nivele erau in majoritate magazine duty free si trei nivele baruri, restaurante, sali de jocuri, cel mai de sus nivel, fiind un mare bar si un mare ring de dans.

Vasul s-a umplut si inca n-am parasit portul Helsinki si activitatea a inceput la toate nivelele: la duty free, cozi interminabile, in restaurante si baruri toate locurile ocupate (si eu vorbesc de sute), asa ca ne-am dus sus la ultimul nivel, unde, incearca sa-ti imaginezi un bar de cca. 20 metri lungime la care serveau patru barmani, doua casierii la mijloc, intrarea la capete, bar cu autoservire. In fata barului cam la un metru o bara de departajare din alama si la mijlocul ei, iesi dela bar (dupa ce ai platit), in sala, cu bautura, mancarea sau orice altceva ce ai comandat.

Sala cam 50 de metrii lungime cu barul in fund, frontul rotunjit cu geamuri prin care se vede marea de sus. In sala 50-60 de mese cu fotolii, zeci de fotolii separate oriunde s-a putut introduce vreunul si de jur implejurul peretilor de sticla, o lunga banca capitonata, ocupata deja si ea.

O orchestra de vre-o 4-5 persoane canta muzica de dans (foarte buna), de parca erau ramasi de cu seara. Pe ring, erau vre-o 30 de perechi care dansau si acestia parca ramasi de cu seara. Si tineti-va bine: varsta medie de ambe sexe, peste 50 de ani. Spun cinstit ca eram turtit de prima impresie. Nu stiam daca am nimerit pe alta planeta sau la balamuc. Eram tentat sa cred a doua varianta.

Nu eram pe vas decat de 15-20 de minute, dar la majoritatea observai ca „au luat ceva la bord”. Barul functiona din plin.

Am observat ca lumea se scoala, iese si se intoarce dupa 10-15 minute, cu sau fara pachete. Am profitat de ocazie si ne-am asezat in locul unora care s-au sculat. Am mers la bar si am luat doua beri. Prima surpriza, doua beri de cate o jumatate de litru 2 euro.

Langa mine se nimereste un domn cam de varsta mea, care probabil a fost de cateva ori la bar si care ma interpeleaza in finlandeza. Cand ii spun ca nu cunosc limba, trece pe o engleza de invidiat, spunandu-mi ca nu-si aduce aminte sa ma fi vazut alta data pe ferry. Ii explic ca este prima mea traversare pe aceasta ruta si ca sunt turist si de unde si apoi intreb eu. Si iata ce am aflat dela acest domn, putin facut dar simpatic. Nu stiu cine era, nu stiu cu ce se ocupa, dar ceiace spunea mi s-a parut ca are sens.

Raportul castigurilor intre Finlanda si Estonia, este undeva de 7 la 1. Drept urmare si preturile sunt daca nu 7 la 1, dar 3-4 la 1 sigur. O anumita categorie de locuitori ai Helsinki, si-au facut un obicei in a face acest drum si de 2-3 ori pe saptamana, sa cumpere 100 -150 doze de bere cu 50 de centi la duty free, si tot atatea cartuse de tigari la un sfert din pretul lor din Helsinki si cate altele, mai ales bauturi. In afara de asta, pe vapor beau si mananca mult mai ieftin decat acasa. Spunea omul meu ca doua mese pe vapor, dus intors, scoti banii pe biletul de traversare. Poate ca nu-i chiar asa, poate ca trebuiesc adaugate si cateva beri, dar esenta este aceiasi. Vasul fiind estonian, au tot interesul sa vanda cat mai mult. Oamenii castigau la un drum dupa calculele lui cam o mie de euro. Nu-i rau de loc. Si oamenii se cunosc deja, probabil isi fac reciproc servicii. Chiar si barmanii ii cunosc si se striga pe numele mic.

Dus intors, la pravaliile duty free era inghesuiala si am si renuntat sa mai intram. Dar am vazut zeci de persoane cu carucioare de marfa pliante cu doua roti, carand sute de doze de bere, cartuse de tigari si alte pachete. Altii aveau bratele ocupate de pachete. Ce nu prea stiu, cum se descurcau cu vama la intoarcere in Finlanda. Sau poate la nivel national, ce se petrecea aici, este o mica ciupeala care nu deranjeaza pe nimeni.

Din port, se ajunge pe jos la zidurile orasului vechi si am intrat pe poarta de langa turnul „Margareta cea grasa”. Nu ne-a ajuns timpul nici pentru orasul vechi, necum sa mai vizitam si altceva.

Dar ne-am convins ca Tallinn este un oras care are ce arata, asa ca n-am ezitat sa revenim la o a doua vizita, acum patru saptamani, de data asta insa nu dela Helsinki ci dela Riga. Am venit cu autobuzul, in excursie organizata, cu ghid specializat, dela care am aflat sumedenie de date despre oras, despre popor, istorie, religii, pe scurt de toate la pachet.

Tallinn, in traducere este „orasul danez”. A fost infiintat de danezi si a fost mentionat prima data in secolul XII.

Orasul vechi, pe vremuri a fost inconjurat de un zid in lungime de 4 km., 16 metri inaltime, 3 metri grosime si 46 turnuri de aparare, construit in secolul XVI. Azi, au mai ramas 2 km. de zid si 26 de turnuri.

Fostul castel Toompea, gazduieste azi parlamentul. Langa castel, este turnul cel mai inalt, al zidului de aparare.

Alaturi, catedrala ortodoxa Alexander Nevsky ridicata la inceputul secolului trecut, simbol al stapanirii Ruse. Cladirea este tipica arhitecturii ortodoxe si pare o replica a catedralei din Helsinki.

Din acest punct, vizitarea orasului este indicat sa se faca pe jos, din cauze multiple: strazi inguste, intortochiate si in panta, turisti foarte multi la orice ora si mai ales ca trebuie sa te opresti la fiecare cladire, ca sa te uiti.

Orasul de sus, este zona unde se afla parlamentul. Orasul de jos, este zona unde se afla primaria orasului. Intre ele si in jurul lor, dar inca in interiorul zidurilor, o sumedenie de stradute, pavate cu piatra cubica sau piatra de rau si cladiri datand de 2-300 de ani, renovate cu grija, gazduind restaurante, ambasade, muzee, buticuri.

Bunaoara, cele doua tari care s-au razboit cel mai mult, sute de ani, pentru suprematie in zona tarilor baltice: Rusia si Suedia, azi isi au ambasadele vecine in strada Pikk, la numerele 19 si respectiv 28. Si pentruca a venit vorba de strada Pikk, este o strada lunga, cu cladiri vechi, de diferite arhitecturi in pas cu varsta lor, splendid prezervate si care trebuiesc vazute neaparat. Veti vedea trei case din secolul XV splendid renovate, numite cele trei surori (de ce, nu stiu).

Trebuiesc vazute neaparat si piata din centrul orasului si piata de alaturi cea a primariei, aceasta fiind construita in 1404 si este singura primarie in stil Gothic care a supravietuit in tarile nordice.

Piata primariei, este locul intalnirii turistilor si localnicilor in restaurante si terase, la tarabe de bijuterii si suveniruri, la targuri de craciun. Este locul in care, din secolul XV in fiecare an se ridica bradul traditional de craciun.

Merita o vizita si vechea farmacie a primariei.

Am admirat biserica St. Olaf, biserica evanghelica si baptista din secolul XIII, a carui turn de 140 metri a fost intr-o vreme cel mai inalt din Europa.

Biserica Sfantului Duh, cu turn octogonal, precum si biserica Sf. Nicolae, merita o privire. Deasemeni multele pravalioare care se gasesc pe toate strazile, cu lucruri de artizanat. Nu trebuie sa cumperi, esti bine venit doar sa te uiti. Dar daca vrei sa cumperi, sa te gandesti la un pret „turistic”.

Cine are putere si chef, se poate aventura la o escaladare pe zidurile vechi. Cei mai pasnici, se vor plimba pur si simplu printre cladiri si biserici vechi, vor vizita cafenelele sau restaurantele destul de scumpe din orasul vechi, sau tarabele depe langa ziduri, cu obiecte de artizanat, bijuterii si impletituri din lana.

A doua zi, am vizitat un fel de muzeu al satului, cu case si constructii satesti traditionale, cum sunt si la Bucuresti si la Oslo si probabil si in alte locuri. Muzeul se afla in cartierul numit Roca Mare, care este si un cartier de locuinte noi, moderne.

Am vizitat deasemeni, terenul pentru concerte in aer liber, un teren pe care in 1988 s-au strans se spune 300 de mii de oameni care au organizat ceiace a primit numele de „Singing Revolution”, si care a generat presiunea necesara obtinerii independentei Estoniei fata de Uniunea Sovietica. De atunci in fiecare an se organizeaza aici concerte, cu participarea unor artisti de renume. Aici au cantat: Michael Jackson, Rolling Stones, Madonna.

In 2002, in Estonia s-a desfasurat Concursul Eurovision.

Sigur orasul are si alte cartiere de locuit sau de interes public, dar cu nimic deosebite de orice alt oras mare. Are zone indusrtiale unde cei 400 de mii de locuitori muncesc. Tallinn este poreclit „ The Silicon Valley of the Baltic”, datorita specializarii intreprinderilor ei. Ericsson are o filiala puternica in Tallinn.

In concluzie, recomand cu caldura a vizita Tallinn, cu, sau fara celelalte capitale Baltice. Dar vazandu-le una dupa alta, vei putea observa foarte clar influentele diferitilor vecini asupra arhitecturii si chiar a oamenilor fiecarei capitale: Germanica si Rusa in Letonia, Fino-Suedezo-Daneza si Rusa in Estonia si Poloneza si Rusa in Lituania. Numitorul comun, este insa: antipatia fata de Rusi.