Catalunya si alte provincii problematice

De fapt acest subcapitol, trebuia scris mai de mult, dar mi-am spus ca nu are rost sa ma ocup de lucruri spinoase ca acesta. Dar nu merge.

Am fost luna trecuta la Barcelona dupa o absenta de sase ani si am ramas foarte surprins de atmosfera generala nationalista si antispaniola. Peste tot, lozinci si sloganuri separatiste, steaguri catalane, cu dungi orizontale portocaliu cu galben, limba catalana folosita ostentativ peste tot. Demonstratiile pe care le-am vazut, erau in acelasi timp impotriva masurilor de austeritate si pentru separarea de Spania. Cel putin asa mi s-a explicat, pentruca eu nu stiu nici limba spaniola nici catalana.

Catalunya a fost in totdeauna o provincie problematica, luptand mai deschis sau mai putin deschis pentru independenta. Intr-o vreme provincia cuprindea si Valencia si insulele Baleare si o zona din Pirinei. In vremea dictatorului Franco, limba catalana era interzisa, precum si toate manifestarile separatiste.

Dupa disparitia dictatorului, Catalunya a fost cam impartita, Valencia a capatat autonomie separat de Barcelona, iar aceasta din urma a capatat o autonomie limitata, financiar fiind legata de Madrid.

Catalunya nu este singura in aceasta situatie. Provincia Basca, in nordul Spaniei, este si ea o „lipitura” , de care nu vrea sa se desparta Madridul. De ce? Pentruca este cea mai desvoltata provincie din punct de vedere industrial, cu siderurgie, constructie de vapoare, minereu de fier, constructie de masini,aeronautica si energie. Rata somajului 14% fata de 25% cat are Spania in totalitate si cu productivitate mai mare decat Spania si chiar decat UE.

Si bascii vor independenta si inca de mult timp si o cer destul de agresiv. Ei cel putin au autonomie si economica.

Insulele Canare sunt deasemeni  o provincie autonoma si dat fiind distanta fata de Spania de o mie de km., nu prea le pasa de capitala si fac cam ce cred ei ca trebuie.

Deci iata ca cca. 15 milioane de „spanioli” vor sa se separe, sa traiasca singuri cu limba, cu istoria, cu obiceiurile, cu guvernul si steagul lor si sa nu depinda de Madrid.

Aceasta tendinta de separare a existat in totdeauna, dar pe masura ce puterea economica a Spaniei a scazut, vocile separatiste prind puteri.

In prezent Catalanii cer interventia UE in sprijinul separarii de Spania. De aici miscarile actuale. Daca avem in vedere situatia actuala a Spaniei, datoriile ei de sute de miliarde, numai de o separare a celor mai bogate provincii ale ei, nu are nevoie. Dar asta deja este politica inalta si nu stiu daca are loc intr-un blog de calatorii. Cred totusi ca trebuia sa amintesc despre aceasta situatie, pentruca nu se stie in ce directie vor evalua lucrurile.

Barcelona

Unii cred ca Barca este prescurtarea dela Barcelona. Dar nu, Barca este prescurtarea de la numele echipei de fotbal FC Barcelona. Dar cine stie, daca renumele echipei va continua sa se mentina in timp, s-ar putea sa se ajunga la asta. Bunaoara aseara au facut un meci nebun si au castigat cu un scor de infarct: 5-4. Zeul fotbalului Messi a marcat de trei ori si a mai luat acasa o minge.

Dar hai sa vorbim serios, Barcelona este si fotbal, dar este mult mai mult decat fotbal, sau sport in general. Este un oras mare al Spaniei si nu numai. Este un oras global. Este unul din cele mai cautate orase ale lumii.

Are in jur de 1,7 milioane de locuitori in limitele orasului si aproape cinci milioane impreuna cu zonele satelite.

Barcelona este capitala provinciei Catalunya, unul din marile porturi in Mediterana, centru economic de prima marime, bancar, universitar, turistic – in Europa este intrecuta in turism numai de Paris, Londra si Roma, artistic, ca sa nu vorbim despre fotbal. Spania este leader necontestat in fotbalul mondial, iar Barca este considerata cea mai buna echipa de club din lume.

Barcelona a gazduit in 1888 Expozitia Universala, in 1929 Expo 1929, in 1992 Olimpiada de vara, in 2004 Forumul Universal al Culturii.

Din punct de vedere urbanistic, daca va uitati pe o harta a Barcelonei, veti observa cateva zone de strazi intortochiate, ramase de pe vremea cand nu se prea stia ce este un plan urbanistic. Urmarindu-le pe teren, veti observa ca este vorba de zone construite inainte de secolul XIX, cel mai reprezentativ fiind Cartierul Gotic. Pe la jumatatea secolului XIX, urbanistii Barcelonei au hotarat ca a venit timpul unui plan de sistematizare a orasului si o noua gandire arhitectonica. Erau timpurile cand in restul Europei, se nastea „Art Nouveau”. Barcelona, a vrut sa aiba propriul „Art Nouveau” si l-a inventat pe Gaudi.

Antoni Gaudi, arhitect si proiectant de renume mondial, este considerat Spaniol, dar el este Catalan. Nascut la Reus langa Barcelona, a studiat in Barcelona, a construit in Barcelona si a murit in Barcelona calcat de un tramvai.

A fost unul din promotorii „Modernismului Catalan” similar cu „Art Nouveau”. A proiectat multe lucrari, decoratii bogate, motive vegetale, curbe in loc de linii. Acesta era Gaudi. Sapte din lucrarile sale au fost declarate ca apartinand patrimoniului mondial. Se poate spune ca tot ce s-a construit de atunci in Barcelona, pe undeva are ceva influente din Gaudi, sau prietenii lui.

Dintre lucrarile lui: Parcul Guell, Palatul Guell, Casa Mila, Casa Batllo, Biserica Sfanta Familie. Aceasta din urma nu este terminata nici in prezent si se spera sa se termine pana in 2026. Cred ca aceasta lucrare i-a adus lui Antoni Gaudi porecla sau renumele de „Arhitectul lui Dumnezeu”.

Oricum, in timpul vietii ca si dupa moarte, Gaudi a fost glorificat de unii si contestat de altii si cred ca au dreptate si unii si altii. Personal, n-as spune ca-mi place, dar este cu siguranta unic. Va las sa va faceti singuri o parere, vizionand lucrarile lui.

Oricum, trebuiesc vazute lucrarile lui. In fiecare zi sunt mii de turisti care misuna in jurul lor. Politia are mult de lucru in zonele unde sunt lucrarile lui Gaudi, dar si banii curg.

Pentru cine vrea sa vada Barcelona intr-un timp cat mai scurt, recomand autobusele cu platforma, care circula pe trei trasee diferite si care cuprind intreg orasul. Toate isi au statia de plecare in Piata Catalunya.

Piata Catalunya este imensa, merita vazuta si merita sa-i faci un tur pe jos. O fantana arteziana vre-o doua statui, Monumentul lui Francesc Macia, intemeietorul Republicii Catalane, dar care n-a rezistat.

Piata este locul de intalnire dintre arhitectura vechiului oras gotic si Modernismul Catalan al secolului XIX. Banca de Credit, El Corte Ingles, Cafe Colon, sunt doar cateva cladiri foarte frumoase si cunoscute. Piata Catalunya este considerat centrul orasului, este si un nod important de autobuse de metrouri si de cale ferata.

Din aceasta piata porneste Rambla, cea mai renumita artera turistica a Barcelonei, care merge pana la port, unde se termina cu statuia lui Cristofor Columb.

Rambla este plina de magazine si restaurante, de tarabe si turisti pana noaptea tarziu, sau daca vreti, 24 de ore. Daca ati pornit pe Rambla pana la statuia lui Columb, nu uitati pe la jumatatea drumului in partea dreapta este piata alimentara, care merita deasemeni o vizita.

Si nu uitati sa va continuati drumul in jurul portului, unde este zona de agrement a turistilor cu multe restaurante si locuri de distractie, dar intrati si in cartierul Gotic, vizitati Palatul Regal, observati cladirea Postei, statuia ciudata din fata ei.

Din port se poate ajunge in parcul Montjuic cu funicularul. Vederea este senzationala.

Circuli undeva intre cer si mare si vezi toata Barcelona. Biletul 12.5 € dus intors, sau 9 € un drum.

Odata ajunsi in parcul Montjuic, care este un deal de fapt, trebuie vizitata fortareata, stadionul Olimpic, sunt vre-o doua platforme de unde se vad imprejurimile, apoi in coborare spre Piata Spaniei, sunt de vazut Muzeul de arta, fantana Magica, care trebuie vazuta si noaptea, turnurile Venetiene, fosta arena de lupte cu tauri.

Spun „fosta” pentruca din acest an s-au interzis luptele cu tauri in Catalunya, fosta arena s-a acoperit si s-a transformat intr-un splendid Centru Comercial si de amuzament.

Piata Spaniei, un alt punct „forte” al orasului,desemeni circulara si imensa. Gran Via, uneste Piata Spaniei in linie dreapta cu piata Tetuan si se continua est – vest, in total peste 20 de km. Oricum, o plimbare cu autobusul pe aceasta artera a Barcelonei iti permite sa vezi cam tot sau aproape tot ce este modern in acest oras.

Nu uitati de turnul Agbar, care seamana cu „Castravetele” dela Londra, inaugurat in 2005, 38 etaje, aflat in apropierea Pietei gloriei Catalane, pe aceiasi linie a Gran Via.

In nord – vestul orasului se afla Muntele Tibidabo, pe care este biserica Sagrado Corazon si alaturi un parc de distractii imens. Ambele sunt foarte vizitate, pentruca pe deoparte spaniolii si catalanii sunt foarte credinciosi si pe de alta parte, le place distractia. De sus, se vede splendid orasul.

A nu se uita ca Barcelona este splendida si noaptea. Cladirile, fantanile, portul, bulevardele sunt toate luminate si pline de lume. Cafenelele si terasele sunt neincapatoare la orice ora. Desi viata nu este ieftina in Barcelona.

Este foarte greu de spus, daca Madridul este mai frumos decat Barcelona, poate ca da, poate ca este mai elegant, sigur este mai mare, dar ceiace este iarasi sigur e faptul ca Barcelona este un oras cu o viata trepidanta care nu prea este in Madrid.

N-am amintit plajele. Barcelona are peste 15 km. de plaje, pline din aprilie pana in octombrie. De altfel toata coasta incepand cu Salou,  Tarragona in sud – vest si pana la granita Franceza in nord, este cea mai noua destinatie a iubitorilor de plaje si mare din Europa, care a detronat Malaga si imprejurimile ei. Aceasta deoarece este cu aproape o mie de km. mai aproape pentru turistul francez sau german si este proaspat amenajat, mult mai modern, mult mai in voga.