Donovaly

Cu exceptia copiilor, pentru majoritatea populatiei, Slovacia este o parte din vechea Cehoslovacie. O tara proaspat infiintata, urmare a transformarilor ce au avut loc in Europa in urma prabusirii regimurilor comuniste. Asa este, insa poporul slovac, a existat ca natiune probabil dela inceputurile istoriei. A existat ca tara in secolele trecute si a fost sub ocupatii straine diferite, pana in 2004, cand se declara in sfarsit stat independent, membru in UE si in NATO. De altfel, slovacii, chiar in ultima jumatate de secol, desi faceau parte din Cehoslovacia, erau si sunt un popor slav, pe cand cehii sunt mai degraba inruditi cu vecinii din sud-vest.

Deci o tara noua, cca. 50 de mii de kmp., 5 milioane de locuitori, la poalele muntilor Tatra.

Teritoriul si poporul slovac, tinut in permanenta in umbra „fratelui mai mare”, care intr-o vreme se numea Austro – Ungaria, apoi Cehia, in ultimii ani, face eforturi serioase pentru a recupera timpul pierdut.

Am plecat pentru o scurta vacanta la Donovaly,desi era sfarsit de octombrie, desi sezonul de iarna 2012-13 inca nu era deschis. De ce Donovaly? Pentruca stiam ca este o statiune de schi, dar n-am vazut niciodata una, in aceasta parte a Europei.

Donovaly, este la 25 km. nord de orasul Banska Bystrica, oras vechi cu trecut in mineritul cuprului, azi oras universitar si centru turistic, un oras tipic de provincie care aminteste de zecile de orase de provincie de aceleasi dimensiuni fie el din Austria, Germania, Ungaria, Polonia, Lituania sau – dece nu – Transilvania.

Am plecat dela Budapesta cu masina spre nord, am trecut granita, am intalnit soseaua R1 la Zvolen, am depasit Banska Bystrica si in mai putin de doua ore am ajuns la Donovaly.

Donovaly este un grup de hoteluri noi, care in majoritate par construite in ultimii 10 ani, intr-o arhitectura moderna, dar foarte simpla, cat mai ieftin si cat mai eficient. O buna parte din cladiri, sunt construite din, sau si cu lemn, material care exista din belsug. Totul este asezat intr-o groapa pe la cota 950, iar dealurile din jur se ridica pana la cota 1400, formand pante destul de line, in lungul carora s-au desvoltat partiile de schii in lungime de vreo 11 km., utilate cu telescaune si teleschiuri. Totul este concentrat si concentric. In centru aflandu-se o parcare imensa care poate cuprinde poate o mie sau mai multe masini, cateva hoteluri, cateva restaurante, pravalii, punct de inchiriat echipamente de schi si baruri.

Nu trebuie sa spun ca totul era mort si nu cred ca erau mai mult de 20-30 de turisti in statiune. Era totul fara culoare, gri si deprimant.

Cel mai animat loc era soseaua 59 care trecea prin centrul acestei gropi, facand legatura intre Banska Bystrica si Ruzomberok oras mai la nord.

Dar totul s-a schimbat intro noapte. A inceput sa ninga si pana dimineata s-au depus vreo 10 cm. de zapada alba, care a schimbat complet locul. Nu a inceput sa semene cu vreo statiune din Austria, nici macar din Slovenia, dar parca locul a devenit putin mai prietenos.

Am facut o plimbare printre hotelurile din centrul statiunii. Desi arhitectura lor mi se pare sobra si fara inflorituri, fara nimic specific, in interior, sunt mobilate cu gust, cu covoare de calitate, loby-uri bogate, baruri si restaurante frumos decorate, cu personal care vorbeste cel putin doua limbi straine si pana la cel mai modest restaurant sau bar, vei fi ademenit cu un meniu scris in patru limbi: ceha, maghiara, germana si engleza.

Preturile sunt mai modeste decat in alte statiuni de schi din Austria, Italia sau Franta si demn de remarcat ca o bere de 0.5 litri, bere buna, in restaurant, costa 1.35 €, fata de 2.5 € un Coca Cola de 0.25 litri, ceiace mi se pare absurd.

Apropo de preturi, cand instalatiile telescaun functioneaza, adica dela sfarsitul lui Noiembrie pana in Aprilie, un skipass de o zi costa 19 €, fata de cca. 40 €/zi in Austria.

Pentruca frig nu era si zapada era curata, pufoasa si foarte atragatoare, am facut o excursie in plimbare spre varfurile dealurilor din jur. Am vazut si hotelurile aflate mai departe de centrul statiunii, toate noi, toate accesibile pe un drum asfaltat nou si el.

Ne-am bucurat de zapada si soare, de liniste, de padurea de brazi plina de zapada.

Ajungand pe unul din inaltimi, vizibilitatea fiind excelenta, am admirat intreaga regiune, ninsa, care se intindea pe kilometri intregi spre sud.

La nici un kilometru de Donovaly, am dat de un sat mic, ca de papusi. Se numeste Osada Polianka.

Era atat de frumos, case mici, in majoritate din lemn si deasemeni noi, printre palcuri de copaci, totul acoperit de zapada. Totul se intindea dupa aprecierea mea pe cca.    6-8 hectare de teren. Cred ca nu are mai mult de 30-40 de case, care in mod evident sunt case de vacanta, unele pentru folosinta unei familii, altele cu mai multe camere care probabil se inchiriaza. Tot ce scriu eu aici sunt simple presupuneri ale mele, pentruca in sat nu era nici un suflet. Toate casele erau inchise, peste tot lemne taiate si pregatite pentru iarna, dar nici un horn care sa fumege, nici o urma pe cele cateva ulite scurte, afara de labele unor caini sau alte vietati.

Micuta bisericuta a satucului era deschisa. Am intrat si ne-am minunat ca pe banci ar putea lua loc si 20 de persoane. Langa intrarea in bisericuta, o piatra cu o inscriptie aurita, ridicata in memoria partizanilor cazuti in acest loc in timpul celui de al doilea razboi mondial.

Repet, locul era plin de pitoresc si nu stiu dece imi amintea de copilarie. Dar era complet pustiu, nu un om, nu un caine, nu o gaina.

Deci in concluzie, Donovaly este o mica statiune de schi, cu partii nu foarte lungi si nu periculoase. Sunt mai degraba pentru incepatori, copii si oameni mai in varsta. Schiorii mai experimentati, cautatori de adrenalina, trebuie sa mearga mai spre nord, la Zakopane, in Austria sau in Elvetia.

Statiunea are 160 de locuitori, dar poate caza si deservi mult mai multi. Pe o raza de 15 km. sunt 25 de hoteluri cu 1-4 stele, cu preturi intre 30 si 110 €/noapte.

Veti gasi aici discoteci, baruri, restaurante, tot ce va asteptati sa fie intr-o statiune de schi, doar la preturi mai moderate. Si aceasta din simplul motiv ca locul nu este inca cunoscut. Dar aceasta se repara pe parcurs.

Nu stiu ce se intampla vara, dar iarna sunt convins ca este un loc minunat de un concediu activ. Scoala de schi este o atractie atat pentru parinti cat si pentru copii. Parintii au pe cine lasa copiii ca sa poata face schi, iar copiii la randul lor invata secretele acestui sport.

