Singapore – Orasul republica
DSC01716Două zile am avut la dispoziție să facem cunoștință cu cel mai mic stat asiatic in dimensiuni, dar și cel mai formidabil în realizări. Două zile și trei nopți.
Singapore este o insulă, sau mai degrabă un grup de insule în număr de 63, la capătul sudic al Malayeziei, la cca. 100 km. de ecuator. Intre continent și insulă, este o strâmtoare lată de doi km., peste care în 1928 s-a construit un pod, total insuficient secolului XXI, astfel că în 2005 s-a construit un al doilea cu șase piste de circulație.
Insula a fost locuită de prin secolul III, dar era un mic sat de pescari. In 1820 Compania Britanică a Indiilor de Vest, a hotărât să transforme insula într-un port comercial și în 1867, „The British India” îl transformă în teritoriu colonial, cu o suprafață de cca. 600 de kmp. și o populație de o sută de mii de locuitori. Si așa a rămas până la cel de al doilea război mondial, în 1942, când în urma unei acțiuni militare demne de „cascadorii râsului”, (englezii așteaptă pe dușman dintr-o parte și acesta atacă din altă parte), japonezii cuceresc în șase zile insula și o mențin captivă până în 1945, când este retrocedată coroanei britanice.
Era perioada când multe popoare s-au trezit că vor să fie independente. Singapore era printre ele. Se declară stat independent în 1959, dar pentrucă era lipsită de orice fel de resurse și prea mică, face o uniune cu Malayezia în1963.
Dar foarte repede singaporezii înțeleg că marele aliat musulman îi va înghite cu fulgi cu tot, așa că după numai doi ani, adică în 1965 se declară stat independent și încearcă să-și mențină independența în ciuda tuturor adversităților și mai ales al expansiunii etnicilor musulmani dinspre nord și nord vest.
Dacă a reușit? Judecați singuri. A pornit la drum fără teritorii, fără resurse naturale, fără locuri de muncă, fără locuințe. Azi Singapore este membră a clubului foarte exclusivist al celor „Patru tigrii est asiatici”: Coreea de sud, Hong Kong, Taiwan și Singapore, țări care s-au desvoltat în mod exploziv în ultimele decenii ale secolului XX.
Singapore, a adăugat la cele aproape 600 de kmp. în 63 de insule, încă 120 de kmp. prin folosirea pământului de pe micile înălțimi și pământ cumpărat și transportat din țările vecine, în special Malayezia. Cum? Cu camioanele. Intenția este de a mai adăuga 100 de kmp. în anii următori și sunt sigur că o vor face.
Singapore este între primele patru cele mai puternice centre financiare din lume.
Portul maritim, este deasemeni cu cel mai mare trafic din lume.
In Singapore s-a desvoltat o puternică industrie electronică, rafinării de petrol, reparații de nave, produse chimice, produse ale științei bio medicale.
Zece milioane de turiști vizitează Singapore anual. Producția pe cap de locuitor este de peste 60 de mii $ USA.
Populația țării a crescut, azi numărând peste cinci milioane.
In Singapore, trăiesc în armonie chinezi, care reprezintă cca. 75%, indieni, malayezieni, arabi, europeni. Fiecare comunitate își pune amprenta pe modul de viață comun al țării. Fiecare comunitate își are lăcașele de cult proprii, cartiere proprii.
Economia Singapore este considerată cea mai liberă, cea mai inovativă, cea mai competitivă și cea mai deschisă afacerilor. Este una din cele mai puțin corupte țări din lume, alături de Noua Zeelandă și țările scandinave și asta explică multe.
Taxele mici, lipsa corupției, forța de muncă educată și antrenată, infrastructura bine pusă la punct, neamestecul politicii în economie, sunt elementele care atrag imense investiții. Nu e o glumă, că investitorii străini stau la coadă să fie acceptați. In Singapore își au filiale cca. zece mii de firme multinaționale din Statele Unite, Europa, Japonia, China și India. Dar totul se face transparent, legal, cu cărțile pe masă.
Singapore este o republică parlamentară, dar nu se poate spune că este o democrație. Se pare că este una din puținele comunități care înțeleg că democrația este ceva foarte teoretic și nu poate fi aplicată tuturor. Partidul aflat la conducere, este de când există statul și probabil așa va rămâne. Conduce în stil democratic, dar cu mână de fier. Legile sunt extrem de aspre și fără excepții.
In fiecare dimineață, cinci mii de studenți vin din Malayezia la școală, în speranța unei educații mai performante, dar se întorc seara acasă, pentrucă nu au cămine sau internate. Muncitorii care vin din afară – și se spune că 44% din forța de muncă – care nu sunt cetățeni ai țării, nu plătesc contribuții sociale în Singapore, dar nici nu primesc îngrijire medicală gratuită, pensie, sau alte servicii sociale. Toate astea trebuie să și le plătească în Malayezia și să le primească acolo la nevoie. De asemeni, nu primesc nici împrumuturi gen „prima casă” pentru a-și cumpăra apartamente și un apartament de 65 mp., costă 2,000,000 (două milioane) de dolari și statul construiește permanent.
80 de mii de studenți străini învață în Singapore.
Politica guvernului, exclude ideia de asistență socială gratuită. Adică cine muncește are. Cine nu, poate muri de foame. Statul asigură loc de muncă pentru toată lumea.
In 1989, a părăsit Singapore, ultimul soldat Neozeelandez, reprezentând forța militară de apărare a Commonwealthului. De atunci, antrenați de israelieni, înarmați cu armament israelian, Singapore, și-a construit cea mai puternică și modernă armată din sud estul Asiei. Politica militară se bazează pe diplomație și descurajarea adversarilor.
Cam multe informații fără nici o ordine, dar nu mi-am pus în gând să analizez societatea singaporeză în amănunt. Cine vrea informații suplimentare, internetul vă stă la dispoziție. In Singapore transparența este baza. Eu am încercat să sugerez vag câteva motive pentru care acest stat a sărit din toate tiparele desvoltării în timp.
Am sosit la aeroportul international Changi noaptea cu Korean Air, o companie excelentă, după peste 20 ore de zbor, așa că n-am reținut nimic din traseul parcurs cu mașina până la hotelul Royal & Queens. In schimb a doua zi, am ieșit din hotel, cu intenția declarată de a vedea cât mai mult din acest stat – oraș. Aveam doar două zile la dispoziție.
DSC01734DSC01735Ieșim din hotel, facem stânga pe Queens și după câteva zeci de metri, ajungem in Orchard, arteră principală, foarte la modă, unde magazinele de marcă se calcă pe picioare. Suntem în zona centrală și mergem spre promenada de pe malul râului Singapore. De la distanță vedem zgârie norii cartierului de afaceri.
Străzile sunt de o curățenie ireală. Clădirile, parcă ieri au fost zugrăvite. Ici colo se construiește câte o „plombă” de 50-60 de etaje, dar fără să se strice ordinea din jur, discret, în spatele unor panouri imense, fără a murdări, fără a deranja circulația.
Descurajarea folosirii automobilelor în centrul orașului, este politică de stat și nimic nu este neglijat, începând cu legi draconice, amenzi amețitoare, construcții suplimentare, sau înlesniri pentru transportul în comun și taxiuri relativ ieftine.
DSC01762Intrăm în parcul Fort Canning. Parcul mic, pe un deal, singurul și cel mai înalt, de vre-o 30 de metri, azi este un parc public foarte îngrijit, în plin centrul orașului, unde fostul Fort, care a fost pe rând reședința întemeietorului orașului, cartierul general al armatei engleze, apoi al armatei japoneze de ocupație, al armatei noii republici Singapore, azi este un teatru, iar parcul, sediul tuturor manifestarilor de anvergură, concerte, festivaluri si altele. Numele i se trage dela unul din foștii guvernatori.
DSC01725DSC01731Continuam spre râu, trecem podul Cavenagh, alt fost guvernator, admirăm grupul statuar al copiilor care se aruncă în râu și ajungem în sfârșit pe promenadă, lângă statuia stilizată a leului, simbol al orașului, aruncând jet continu de apă pe gură.

DSC01744DSC01747DSC01743De jur împrejur, zgârie nori ale societăților multinaționale, bănci, clădiri de birouri, vase de croazieră, restaurante, cafenele, opulență. Peste apă, se vede renumitul Marina Bay Sands.
DSC01784DSC01786DSC01787Părăsim așa numitul Water Front și ne îndreptăm spre vechile cartiere ale orașului: cartierul chinezesc, cartierul musulman, cartierul indian, fiecare cu case în stilul specific, dar toate ca și noi, strălucind de curățenie.

DSC01793DSC01788DSC01791In fiecare cartier, am vizitat lăcașe de cult, funcționale, bogate și bine intreținute. Dar parcă au un iz occidental, față de ce am văzut în China, sau India.
DSC01760DSC01778Am vizitat restaurantul Bacchanalia, în apropierea bisericii armene, restaurant foarte luxos și extrem de scump. Am folosit expresia „extrem de scump”, pentrucă tot restul în Singapore este numai „foarte scump”. Si aceasta se referă nu numai la restaurante, ci și la magazine de produse de larg consum, aparatură fotografică, îmbrăcăminte, să nu mai vorbim de locuințe sau mașini.
DSC01800DSC01802Am făcut o vizită la Parcul Orhideelor. Nu sunt un leșinat după flori, dar parcul este într-adevăr conceput cu mult rafinament, astfel ca mi-a plăcut și mie.
Seara am ieșit pe malul râului „the river side”, ne-am plimbat, plăcut 25 grade, doar suntem pe ecuator. Totul iluminat, totul elegant, totul extrem de scump.
DSC01811Restaurantele foarte active pe ambele maluri, pe trotuare, sau pontoanele de pe apă. Intrăm și noi pe un ponton la o masă, unde erau specializați în a pune pe client să-și prepare singur mâncarea ce o comandă, pe niște plăci de piatră încinsă, cam30x30x5 cm.,ce ți se pune pe masă, împreună cu toate ingredientele. Am comandat cod prăjit cu cartofi pai, salată și bere. A fost pentru prima dată când am mâncat pește preparat de mine și n-a fost rău. Mai rău a fost cu prețul: 110 $/două persoane.
IMG_0118IMG_0141IMG_0154A doua zi de dimineața, am plecat să vizităm Parcul păsărilor, un fel de Zoo care nu are decât păsări. Dar cu toată sărăcia de terenuri din Singapore, acest parc este imens. Se circulă mult, pe jos sau cu trenulețul. Cred că nu prea sunt păsări lipsă din colecția văzută. Se poate pierde liniștit o zi întreagă acolo, mai ales cu copii. Am văzut multe păsări în premieră, am făcut sumedenie de poze, dar cum să le pui pe toate în articol?
DSC01796DSC01776Am revenit în centrul orașului, trecând pe lângă mii de apartamente în clădiri multi etajate, locuințe așa numite ieftine, pe care le construiește statul și care pot fi cumpărate de cetățeni singaporezi cu credite dela stat.
Am făcut o vizită la URA – „Urban Redevelopment Authority”, sau pe românește Autoritatea de Sistematizare Urbană. Am văzut cea mai mare machetă din lume, care reprezintă fidel acel Master Plan din 2008, după care se construiește în Singapore. De prisos să spun că nu se face o groapă, nu se montează un gărduț în Singapore, fără aprobarea dela URA. Mita este un cuvânt necunoscut, iar fapta de neconceput.
DSC01748DSC01837După amiază am colindat printre birouri și două centre comerciale. Unul în cartierul indian, evident cu îmbrăcăminte confecționată în India din materiale textile indiene (dacă nu erau chinezești), de bună calitate, desene splendide și prețuri destul de modeste. Al doilea pe bulevardul Orchard, un mall la fel cu orice altul, să zicem Lafayette de la Paris, cu magazine de marcă, alternând cu restaurante, produse de marcă și prețuri la fel.
DSC01842DSC01844Si în final, cireașa de pe tort, „Marina Bay Sands”. Acesta este un resort integrat de vacanțe, combinat cu casino, construit de Las Vegas Sands.
Ideia de a construi casino a fost vehement criticată atât de comunitatea catolică, cât și de cea musulmană. Parlamentul a refuzat de asemeni ideia, așa că primul ministru și-a asumat responsabilitatea aprobării construcției. La licitația internațională au participat 19 companii. Câștigător Las Vegas Sands, investiție inițială de cinci miliarde de dolari, inclusiv costul terenului. Arhitectul proiectului, israelianul Moshe Safdie, din a cărui lucrări mai cunosc Muzeul Holocaustului Yad Vashem și Mamilla Mall din Ierusalim și desigur Aeroportul Internațional Ben Gurion de lângă Tel Aviv.
DSC01825DSC01835Marina Bay Sands, este un complex format din trei corpuri de clădire, 2560 camere, restaurante, casinouri, pravălii, unite între ele la nivelul 57 de ceiace se numește „Sky Park” în lungime de 340 de metri, pe care se află printre altele și o piscină de 150 de metri lungime, a cărui greutate este de 5,000 de tone dintr-o bucată și habar n-am cum s-a putut ridica până acolo.
DSC01843DSC01852Dar fotografiile vorbesc singure. Pot fi văzute: imensul parc ce aparține complexului, circuitul și tribunele pentru cursele Grand Prix, muzee, cluburi, pavilioane plutitoare, autostrăzi suspendate în jurul parcului, apoi mai la depărtare oceanul, cu vapoarele, podul care leagă diferite insule și peninsule.
DSC01857DSC01856DSC01855Am petrecut câteva ore de dupămasă și seara, mai ales pe platforma superioară „The Sky Park”. Priveliștea este minunată, mai ales în briza ecuatorială plăcută.
Ne-am întors la hotel noaptea târziu. Dimineața am părăsit Singapore cu destinația Jakarta, capitala Indoneziei. O cu totul altă lume, altă civilizație, altă cultură.
Singapore, deși este doar un oraș, are foarte multe de arărat turistului ocazional. Nu ocoliți Singapore. Este departe, este un loc foarte scump, dar un loc ce îți rămâne în memorie.