111.1 Canada -Succintă prezentare

Statele Unite ale Americii și Canada, sunt teritorial, cele mai mari două țări ale continentelor Americane. Ambele au în jur de zece milioane de kmp., dar SUA are o populație de zece ori mai mare decât Canada, care are 33 milioane de locuitori. Deci pe un teritoriu de două ori cât Europa, o populație cât jumătate a Franței. Canada este un teritoriu imens. Dela est la vest se întinde dela Oceanul Pacific la Oceanul Atlantic, sau dacă vreți, un drum de șase mii de km. Imaginați-vă transport de mărfuri pe asemenea distanțe.

Cea mai aglomerată arie a Canadei este coridorul estic, de la Windsor – London – Toronto – Montreal – Quebec City, unde trăiesc 20 din cei 33 de milioane de canadieni. Am străbătut parțial această distanță cu mașina. Deși este cea mai populată zonă a Canadei, peste tot am întâlnit anunțuri de terenuri de vânzare, dar nu orice suprafață ci câte 50 de mii, sau o sută de mii, sau câteva sute de mii de acri ( 1acru = 0.4 hectare). Sunt terenuri neocupate în Canada cât doriți. Nu degeaba guvernul planifică la 250 de mii de emigranți anual.

Canada este o țară relativ nouă. A fost locuită de aborigeni, mai apoi s-au format colonii britanice și franceze, care s-au unit într-un stat în 1867, care s-a pus sub protecția reginei Angliei. Azi Canada este o țară independentă, sub suveranitatea reginei Angliei, reprezentată de un Guvernator General, care este de fapt un fel de „rubber stamp” (stampilă de gumă), care aprobă în numele reginei, tot ce hotărește primul ministru.

Canada este deasemeni o țară (poate singura), bilingvă, adică folosește oficial limbile engleză și franceză. Deși în statul Quebec nu se încurajează folosirea limbii engleze.

Canada nu prea e o destinație a turismului ci o destinație a emigrației, mai ales din China, Filipine și Europa de est. Dar mie nu-mi pare rău că am insistat. Sunt multe de văzut și în Canada, mai ales natura e splendidă. Poate că este foarte departe, poate că obiectivele sunt și foarte împrăștiate, poate e și foarte scump, dar face. Am petrecut trei săptămâni în Canada și am început cu culoarul din est, amintit mai sus.

1.2. Canada de Est, Montreal și Quebec City.

1.2.1 Montreal

Am ajuns la Montreal în jurul prânzului după un zbor destul de greu. Era duminică, străzile practic goale, lumea probabil este plecată din oraș.

Montreal6Montreal3Montreal4Un hotel nu departe de Chinatown. Bun hotel, cameră spațioasă, mare, chicinetă deși nu aveam de gând să gătim. După o odihnă de vreo trei ore, am ieșit să vedem Chinatown. Mi-a plăcut, dar cu nimic mai mult decât orașul chinezesc din New York sau Londra. Prăvălii cu produse alimentare chinezești, inclusiv vestitele rațe de Peking fripte, glazurate maro – roșcat, care atârnau ca o draperie în vitrinele pline, alte prăvălii cu produse industriale și de artizanat, ceramică, laca și porțelanuri, frumoase dar… bune cel mult pentru a duce câte o amintire cuiva de acasă.

Sigur, nu lipseau prăvăliile sau tonetele cu T-shirturi și pantofi sport de marcă: Golf, Boss, Adidas, Nike, Puma, Lacoste, „originale”, direct din China.

Patru zile la rând, dimineața am stat pe terasa hotelului de pe bulevardul Saint Laurent la micul dejun și ne-am delectat urmărind bărbați și mai ales femei foarte elegante, în drum spre serviciu, dar îmbrăcați nu în blugi și T-shirturi unisex, ci în costume și rochii vaporoase, elegante. Si desigur de jur împrejur se vorbea doar în franceză. Nu-mi place în mod deosebit această limbă, dar aici engleza mi s-ar fi părut deplasată. Montreal hotărât are ceva francez, deși n-aș putea spune că rafinamentul „dă pe-afară” și mai este și foarte curat, ceiace nu pare a fi specific orașelor franceze.

Montreal are 1.6 milioane de locuitori, este foarte întins și este foarte greu de văzut totul în câteva zile. Poate că nici nu sunt prea multe obiective de vizitat.

Montreal51Montreal2Ce-i de văzut la Montreal? In primul rând Orașul Vechi, care are un Champ de Mars, o Rue Notre Dame (ca la Paris), multe parcuri, multe flori, un oraș curat, îngrijit, primăria, care și aici se numește Hotel de Ville, muzeie, statui și monumente. In Piața Armelor spre exemplu, este monumentul dedicat lui Paul Chomedei de Maisonneuve întemeietorului orașului. Trebuie văzute de asemeni bazilica Notre Dame și bazilica St. Patrick, clădiri remarcabile. In ultima am asistat la o nuntă foarte selectă, numai fracuri și rochii fără spate, limuzine cu pretenții și gărzi de corp fioroși.

Ceiace cu adevărat ne-a frapat din primul moment, era deosebirea dintre acest mare oraș, dar care e canadian și oricare mare oraș din Statele Unite. Față de New York spre exemplu, Montrealul este ca Sighișoara sa zicem, față de București.

000900032Dacă timpul vă permite, vizitați Grădina Botanică și stadionul Olimpic, cu turnul lui înclinat de peste 170 de metri și unde veți găsi gravat pe placa comemorativă a campionilor, numele Nadiei Comăneci. Cred că altceva interesant nu-i de văzut aici decât dacă nu vreo manifestare sportivă. Nouă ni s-a părut cam părăsit locul.

Montreal are un oraș subteran, format din 32 km. de tuneluri, care devin de fapt străzi subterane, cu prăvălii deoparte și de alta, care leagă subteran, centre comerciale, muzeie, bănci, clădiri, șapte stații de metro, universități, stația centrală de autobuze, astfel că iarna, omul poate săptămâni să nu iasă la frigul de -20 sau mai puțin, având subteran, toate facilitățile și cele necesare. Vizavi de Chinatown, pe partea opusă a bulevardului Rene Velasque, este intrarea Complexului Desjardins, una din porțile orașului subteran.

Intre Rue Notre Dame și malul Fluviului Saint Laurent, sunt sumedenie de străduțe ale orașului vechi, transformate în străzi pietonale, cu mici buticuri, restaurante , cafenele și baruri, birturi, tarabe și vânzători ambulanți, care vând de toate, dar turiști sunt mult mai puțini decât într-un oraș similar european.Portul vechi de pe malul fluviului, este și el transformat în port pentru vase de agrement și locuri de distracție.

1.2.1 Quebec City

Am părăsit Montrealul și mergem spre nord, pe Trans-Canada Highway, 260 de km., până la Quebec City. Am făcut trei ore lejer, deși nu mi-a plăcut prea mult călătoria, din cauza autocamioanelor, a căror șir n-are practic capete.

Cu această ocazie, pentru prima dată mi s-a întâmplat să nu-mi placă cum arată cerul. Deși vară, timp frumos foarte puțini nori albi nu de ploaie, nu știu dece, cerul mi s-a părut ciudat, apăsător, oarecum amenințător. Această senzație am avut-o, tot timpul cât am fost în Canada. Poate este legat de latitudine, de apropierea de pol. Mi-am adus aminte că am avut aceiași senzație și în Tara de Foc dar credeam că de vină este iarna. Dar în Canada am fost în plină vară. Poate că de vină este unghiul sub care cad razele soarelui la poli, indiferent dacă este nord sau sud. Va trebui să mă mai documentez.

Quebec6Quebec City, este un oraș sută la sută francez. Orașul vechi s-a construit pe promotoriul vestic, mai înalt al fluviului Saint Laurent (pe românește Sfântul Laurențiu), fiind înconjurat cu ziduri de apărare (nu știu împotriva cui), poate singurele din America, dar care arată bine, inclusiv cu tunuri îndreptate spre fluviu.

Am găsit hotelul de trei stele în centru, în care am rezervat o cameră prin internet. Ar trebui să-i dau și numele și fotografia, în spre atenționare. Acele trei stele sunt o glumă. Hotelul o clădire veche care plânge după remont, vopsea și curățenie. Dar era vorba de o singură noapte, așa că am renunțat să pierdem vremea căutând altceva.

Quebec 01quebec4Promotoriul este dominat de castelul Frontenac, care dela distanță pentru un neinițiat pare înfricoșător, dar care în realitate este un hotel foarte luxos, care la parter și demisol, are sumedenie de buticuri, restaurante, baruri și cofetării. Orașul vechi, sau Orașul de Sus,  se întinde dela castel spre sud vest, cu străduțe înguste în pantă, cu case vechi de un secol și mai mult, dar îngrijite, cu trotuare înguste, cu sumedenie de restaurante, cofetării și cafenele. In spre fluviu, castelul este mărginit de o promenadă lată, construită din lemn, lungă de vreo 5-600 de metri, care parcă atârnă deasupra fluviului și chiar este cu ceva zeci de metri mai sus. Legătura cu Orașul de Jos se face prin trepte și un funicular vechi. Orașul de Jos, este deasemeni vechi, cu străzi înguste și iz francez, ca de altfel tot restul cee se află între zidurile vechi ale orașului.

Quebec3Quebec2Quebec 02Sunt multe locuri ce merită să fie văzute în Quebec City, dar faceți cumva să nu vă scape vechile clădiri, de pe vremea când orașul era capitala Noii Franțe, adică zidurile, castelul Frontenac, catedrala-bazilică Notre Dame, biserica Notre Dame des Victoires care se află în Orașul de Jos la care veți ajunge pe scările abrupte și aglomerate, Parlamentul și Citadela ce nu-i departe de ea și eventual cartierul Petit Champlain.

Vă va face plăcere plimbarea în Orașul de Joa, care a păstrat străduțele și clădirile așa cum au fost ele construite în secolul XVIII și XIX și chiar și în interior au păstrat pe cât posibil mobilierul vechi de atunci, chiar dacă lucrările de renovare și intreținere în stare de funcționare, sunt mai scumpe decât să cumperi altele noi.

Ille D'Orleans2M.F. 1Continuând spre nord pe malul fluviului, ajungem la podul care trece pe insula D’Orleans și care are cam vreo doi km. Insula, este ca un dop la gura fluviului, cam de 45-50 de km. lungime, cu o șosea de centură pe mal. Cred că toți cei care au bani în Quebec City și-au construit vilele aici. Splendide, cu gust, cu debarcadere, cu liniște. Podul este singura posibilitate de acces pe roți, așa că ne-am întors tot pe pod și am continuat spre nord. Am oprit la cascada Montmorency. Nu numai noi. Erau și alți turiști. Cascada ne-a impresionat prin cantitatea mare de apă care cădea. Incă n-am văzut Niagara și Iguasu. Așa că era firesc să ne impresioneze.

00012După încă câțiva km. spre nord, am ajuns la Sainte Anne de Beaupre, biserică foarte aglomerată, sau poate noi am nimerit o zi deosebită. De fapt toată localitatea Beaupre, deși mică, dă impresia unei localități concepută special pentru a deservi turiști sau pelerini. Mi-a rămas în memorie un shtrudel ce l-am mâncat într-o cofetărie. Foarte mare și foarte gustos. Nu te poți opri la jumătatea porției. Aviz diabeticilor.

După amiaza târziu, am plecat înapoi spre Montreal.