1.    Cateva date initiale

La începuturile acestui blog, am scris mi se pare două articole despre locuri în Statele Unite, dar numai mult mai târziu, am ajuns la concluzia necesității unor date de bază despre țara pe care o vizitez, așa că spre exemplu despre Spania, Japonia, etc., înainte de a trece la descrierea locurilor specifice, am scris câteva date legate de țară în general și cred că e biine așa. De aceia, mă grăbesc să fac completările de rigoare.

Statele Unite ale Americii, au ajuns la un moment dat o țară atât de importantă, încât se spunea că dacă strănută președintele la Casa Albă, stârnește furtună la Buenos Aires, Tel Aviv, București sau te miri în ce altă capitală. Poate că azi nu mai e chiar așa, deși SUA este încă cea mai mare putere pe mapamond. Acesta este unul din motivele pentru care, mai toată lumea știe mai totul despre această țară, așa că mie nu-mi rămâne decât să punctez câteva elemente de bază.

SUA, ocupă un teritoriu de 9.6 milioane kmp. și o populație de 320 milioane de locuitori. Ca teritoriu ocupă locul patru dupa Rusia, Canada și China și locul trei la mare distanță de China și India, după locuitori.

Este un stat federal, constituit din 50 de state. 4 Iulie este sărbătoarea națională a SUA, în 1776 la această dată, fiind semnată Declarația de Independență.

După acest eveniment, a urmat războiul civil dintre nord și sud, terminat cu victoria celor din nord. Dar acest război practic a ruinat pe toată lumea. Au fost uciși peste opt sute de mii de militari. Economia câtă era, distrusă și ea. Poate că de aici americanii au învățat că dacă un război nu poate fi evitat, atunci trebuie cel puțin mutat pe teritoriul altora. Ca urmare, pe teritoriul Statelor Unite, nu a mai fost vreun război de peste 150 de ani. Dar drept compensare, s-a amestecat în toate războaiele altora și nu dezinteresat.

Dar cu treburile astea se ocupă alții, istorici sau politicieni.

Din punct de vedere turistic, mari deosebiri între Canada și SUA nu sunt. Americanii, nu prea sunt primitori și nu prea circulă nici ei în afara țării. Nu-i vorbă că ai ce vedea cât e ea de mare, n-ai nevoie să te mai deplasezi și în alte continente. Destul să faci o plimbare cu mașina de pe coasta de est pe coasta de vest și ți-ai consumat concediul și banii pe doi ani. De aceia nici nu se prea călătorește cu mașina de pe o coastă pe alta, numai dacă nu ești „lovit”. Sunt câteva zeci de companii aviatice dacă nu sute. Câte aeroporturi sunt, nu știu să spun, dar numai în New York sunt peste 180.

Am fost în Statele Unite cred că de patru ori, în diferite zone ale ei și am învățat câteva reguli de călătorie. Cea mai importantă, este că un călător cu pașaport neamerican care vine din Europa, are voie să cumpere zboruri în interiorul USA, sau Canada, sau Mexic, la prețuri rezonabile, după un sistem legat de „sectoare”, numărul acestora și companii aeriene. Biletele trebuie să fie cumpărate în afara USA, sunt pe termen de luni de zile. Sistemul se numește „VUSA”, dela „visit USA” . Pe cine interesează, găsește explicații pe internet.

Prea mulți turiști independenți nu găsești în Statele Unite. De regulă, se vizitează prin agenții de turism, care au ghizi specializați, au legături cu agenții locale și fac unele trasee consacrate. Mie nu mi-a plăcut nici odată acest sistem, pentrucă de multe ori, interesul agenției este pus deasupra interesului turistului sau mai pe românește, te arde la preț și-ți arată ce le convine lor. Nu spun că asta e o regulă, dar se întâmplă des. Așa că am încercat singur, mi-am pregătit excursia cu luni înainte: traseu, hoteluri, bilete de avion, mașini închiriate, asigurare medicală și multă răbdare. Am reușit să vizitez astfel coasta de est, coasta de vest, puțin din centru și puțin din sudul Statelor Unite. Dacă pun cap la cap timpul excursiilor, ajung probabil la 2-3 luni. Pentru așa un teritoriu imens, desigur e puțin, totuși mi-am făcut o ideie despre ce-i America.

In primele două articole, am scris despre Sierra Nevada, Virginia City și Lake Tahoe, adică un pic de Vest USA. Oameni liniștiți, aer curat, frumuseți naturale care numai aici le vezi, un pic de istorie a Americii.

Când am fost în Canada, la un moment dat fiind la Toronto și având patru zile libere înainte de a ne caza în resortul dela Banff din Munții Stâncoși ai Canadei, am profitat de două bilete „vusa” cu care m-am dotat de acasă și ne-am dus să vizităm Washington DC, capitala Statelor Unite.